Redegjørelse om klubbens tilstand

Etter vårt første styremøte mandag 23. september, ønsker styret å komme med noen tilbakemeldinger om saker som har vært viktige for våre medlemmer nå den siste uken.

Som mange av dere er klar over, har de siste månedene i klubben vært preget av en viss usikkerhet. Med det nye styret nå på plass, er vår prioritet å få en grundig forståelse av klubbens nåværende økonomiske og driftsmessige situasjon. Fokuseringen på valgprosessen har naturlig nok trukket oppmerksomheten bort fra den daglige driften av klubben. Vi er nå fullt forpliktet til å gjenopprette en tydelig retning for fremtiden. 

Styret, sammen med daglig leder og administrasjonen er dedikert til den viktige oppgaven som ligger foran oss: å samarbeide med dere, våre medlemmer, for å sette en klar visjon og løfte klubben til nye høyder. Når vi nå tar fatt på denne reisen, håper vi at dere vil stå sammen med oss og bidra til å bane vei fremover mens vi styrker og utvikler klubben. 

Vårt første styremøte ble gjennomført 23. september, og til stede på dette møtet var hele styret, og representanter fra administrasjon og kontrollkomiteen. Sakslisten var lang, og inneholdt både små og store saker som har dukket opp siden 18. september. Vi ønsker med dette å redegjøre for noen av de viktigste sakene som ble tatt opp på dette møtet. 

Økonomi: 

Vi adresserer den viktigste saken først, som vi mener det er viktig at klubbens medlemmer blir gjort oppmerksom på. Klubben styrer mot et betydelig underskudd. Vi har per i dag i overkant av 3 måneder på å skaffe inn flere millioner for at klubben ikke skal ende med røde tall. 

Det er flere årsaker til dette underskuddet, men det mest tydelige problemet er inntektssvikt gjennom året. Vi har ikke klart å hente inn nok penger til ekstraordinære utgifter, og inntektsbringende arrangementer har ikke blitt den suksessen vi har håpet på. 

Derfor står klubben nå i en situasjon der vi må låne midler for å kunne betale ut lønn til våre ansatte. 

Vi er avhengig av alle for å snu denne skuten. Kom på kamper og støtt opp om seniorlagene våre, handle i kiosken, send ungene dine på fotballskole, sett FKF opp som din grasrotandel, kjøp lodd av FKF lotteriet, støtt opp om dugnader osv. Vi i styret jobber aktivt nå med å finne måter å hente inn midler eller å få dratt i gang inntektsbringende arbeid. Som ett ledd i dette vil vi i nærmeste fremtid lansere en klubbdugnad. Men vi er alltid på jakt etter gode ideer. Har du en tanke om noe eller et ønske om å bidra i denne situasjonen, send en mail til styret@fkfyllingsdalen.no

Vi vil holde dere orientert om situasjonen videre fremover. 

Kvalitetsklubb: 

Det viser seg at klubben ikke er påmeldt til samlingen 27. og 28. september om kvalitetsklubb i regi av NFF Hordaland, den fristen gikk ut 21. august. Derfor kan ikke dagens styre delta på dette. Det fikk vi opplyst når vi kontaktet NFF Hordaland for å innhente informasjon om helgens samling. Vi har likevel god kontakt med forbundet, og har sammen med dem laget en plan for hvordan vi skal jobbe med dette fremover slik at FKF etterhvert kan bli en kvalitetsklubb. 

E-post: 

På vårt første styremøte tok vi også opp den presserende saken angående en nylig e-post som ble presentert som offisiell kommunikasjon fra klubben. Vi ønsker å være tydelige på at denne e-posten ikke ble autorisert av det nåværende eller tidligere styret. 

Selv om intensjonen bak e-posten nok var drevet av et ønske om å handle i klubbens beste interesse, må vi sørge for at alle handlinger utføres gjennom de riktige kanalene. Den personen som utførte handlingene, meldte seg før det ekstraordinære årsmøtet og har hatt samtaler med daglig leder. Vedkommende har uttrykt stor anger for sine handlinger. Vi vil også understreke at denne personen ikke er en del av det nåværende styret, ei heller har tidligere vært i styret. Så vi avkrefter med dette de ryktene som har gått om enkeltpersoner. Vi oppfordrer til at det ikke spekuleres noe mer i å finne en syndebukk i denne saken. Vi håper det finnes tillit til at styret håndterer saken i henhold til gjeldende regelverk, og med hensyn til alle involverte. Det er avgjørende at vi forblir objektive og transparente i håndteringen av denne saken. For å sikre at dette blir riktig behandlet, har vi allerede søkt råd og støtte fra Datatilsynet. Vi har fått bekreftet at det ikke er klassifisert som et datainnbrudd, men må følges opp av klubben fordi interne rutiner har sviktet.  

Dette er tiltakene vi vil innføre/har innført i etterkant av dette: 

  • Vi har ryddet i tilganger i Hoopit, og fjernet alle med utvidete rettigheter, slik at det nå kun er dagens styre og administrasjonen som har tilgang til medlemsmassen. 
  • Vi vil også rydde i tilganger i andre systemer, for å sikre at det KUN er personer med berettiget behov som har tilganger 
  • Vi har sikret at dataene som er hentet ut fra Hoopit er slettet. 
  • Vi vil innføre en rutine knyttet til tildeling av slike tilganger som alle som må signere på når de får tilgang. Denne informerer om hvilket ansvar en slik tilgang innebærer. 
  • Vi vil melde styret og administrasjonen på et kurs i GDPR for å sikre at alle som har tilgang til medlemsregistrene har oppdatert kunnskap om gjeldende regelverk for personvern og rettigheter. 

Hvis det er noen som ikke lenger ønsker å være registrert med kontaktdetaljer i klubbens systemer, ta gjerne kontakt med oss på post@fkfyllingsdalen.no.

SUH: 

Ellers har styret også tatt tak i saken om at Sportslig Utvalg Herrer valgte å trekke seg dagen etter årsmøtet. Styret jobber nå tett med trener for Herrer A, og sikrer at de har den støtten de trenger. Det vil være en gjennomgang av hvordan alle utvalgene i klubben er bygget opp, og derfor vil ikke SUH erstattes i den nåværende formen, før den vurderingen er gjennomført. 

 

Dette var en gjennomgang av noen av sakene som styret har jobbet med denne uken siden vi tok over. Vi vil fortsette å informere om vedtak og annen relevant informasjon fremover. 

Klubben vår har vært gjennom mye den siste tiden. Nå er tiden inne for at vi må jobbe sammen. Vi håper vi nå kan samles rundt arbeidet med å bygge klubben opp igjen og bidra til at vi får en klubb vi alle kan være stolte av. 

Hvis du har kommentarer eller flere spørsmål knyttet til dette som vi har adressert over, send en e-post så til styret@fkfyllingsdalen.no så vil vi følge det opp videre. 

Annonse: